Echte zeevaarder neemt geen genoegen met enkel een vaarbewijs

Gepubliceerd op 12 augustus 2005VeiligheidAangemaakt door Dagblad van het Noorden (Mick van Wely)

De Koninklijke Reddingsmaatschappij (KNRM) op Schiermonnikoog trok deze week aan de bel. Steeds vaker moet de reddingsbrigade plezierboten te hulp schieten, omdat de schippers zich slecht voorbereid hebben op de vaart of te weinig ervaring hebben. Kan iemand zomaar de zee op met een boot?

Pleziervaart is populair onder de Nederlanders

Delfzijl - Wie lekker wil tuffen met een bootje op het Damsterdiep, hoeft behalve benzine en een goed stel ogen en oren eigenlijk niets mee te nemen. Ook al zit er een 125 PK motor op de boot, papieren zijn niet vereist. Wanneer een schipper echter de grens van twintig kilometer overschrijdt of in een boot vaart die langer is dan vijftien meter, dan is een vaarbewijs nodig. Voor de grotere binnenwateren, zeehavens en de open zee is 'vaarbewijs twee' vereist. Het behalen van 'vaarbewijs één' kost een paar maanden studie. Wil iemand 'vaarbewijs twee' hebben, dan kost dat nog een paar maanden extra. Er is bij het tweede deel van de cursus veel aandacht voor meteorologie en navigatie. Frank Jibben van het Watersportverbond Nederland: "Mensen die met hun boot op zee gaan varen, beschikken over het algemeen over een goede dosis vaarkennis en vaarervaring. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn er altijd." Een flink aantal schippers neemt geen genoegen met alleen maar beide vaarbewijzen. Jibben: "Ze volgen vrijwillig cursussen om extra kennis op te doen. We hebben inmiddels vijftienduizend diploma's kustnavigatie afgegeven." De schippers die het ruime sop kiezen, beschikken meestal niet alleen over kennis uit boeken, maar ook over een flinke dosis ervaring. Jibben: "Men gaat niet zomaar de zee op. Ze beginnen met een bootje op kleine binnenwateren, gaan na een tijdje varen op het IJsselmeer en denken dan pas eens aan de zee. Het gaat vaak geleidelijk." De pleziervaart is populair onder de Nederlanders. Het aantal mensen met een boot groeit ieder jaar met één of twee procent.

veilig de zee op

Tips van het Watersportverbond Nederland: Onderschat de zee nooit. Windkracht vijf op zee is veel zwaarder dan kracht vijf op een meer. Het werk op een schip is op zee veel moeilijker dan op een binnenwater. Zorg dat de boot in goede conditie is. Zorg voor goede apparatuur als een marifoon en navigatiemiddelen. Goede kaarten moeten er altijd zijn. Zorg dat er reddingsmiddelen aan boord zijn.