Bijna niemand wil op Borkum slapen

Gepubliceerd op 15 juni 2005RecreatieAangemaakt door Dagblad vh Noorden (Maaike Trimbach)

Groningen

Er gaat maar één ding boven Groningen en dat is Borkum. Vindt de VVV Borkum.

Het Duitse waddeneiland ligt dichter bij Groningen dan Schiermonnikoog en heeft bovendien meer te bieden. Naast natuur en ruimte zijn er onder meer ook een mondaine boulevard met Kurhaus, een treintje én een vliegveld.

Toch weten veel Noorderlingen niet van het bestaan van dit eiland. Als ze het al weten, gaan ze er niet naar toe. En als ze er wel naar toe gaan, dan blijven ze maar een dagje. Zonde van de 18000 slaapplaatsen die het eiland ter beschikking heeft. Dat zijn er drie keer zoveel als Schier, dat ongeveer dezelfde omvang heeft als Borkum.

De VVV Borkum en AG Ems, de rederij die de veerdiensten voor Borkum onderhoudt, vroegen de Wetenschapswinkel Economie & Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen uit te zoeken hoe dat komt.

Vier marketingstudenten en één studente sociale geografie namen vierhonderd mondelinge enquetes af in Hoogeveen, Assen, Emmen, Delfzijl, Appingedam, Veendam en Groningen. Ze stelden vast dat slechts 30 procent van de Noorderlingen wel eens op Borkum is geweest. Niet omdat ze niet van eilanden houden.

Ruim 90 procent van de Friezen, Groningers en Drenten heeft wel eens een Nederlands waddeneiland bezocht Jongeren hebben al hele maal geen idee van de geneugten van dit eiland.

Bij Noorderlingen tussen de 16 en 25 jaar zijn de Nederlandse waddeneilanden uitermate populair, maar slechts de helft van hen had wel eens van Borkum gehoord.

Van de geënquêteerdden tussen de 61 en 81 jaar oud, wist negentig procent van het bestaan van het eiland af. Waarom bijna niemand op het eiland wil blijven slapen, is de onderzoekers een raadsel. Want van de mensen die wel geweest waren, had 90 procent goede herinneringen aan het bezoek.

Mogelijk vinden mensen het eiland te klein of vinden ze de verblijfskosten te hoog. Er zit volgens de onderzoekers niets anders op dan Borkum nog meer te promoten. Vooral internet moet daarbij worden ingezet, omdat zeker jongeren dat medium steeds meer gebruiken om vakanties te plannen en te boeken. Nederlandstalige sites zijn er al: www.borkum.nl en www.borkumlijn.nl.