Bemanning na 410 jaar weg van Brandaris

Gepubliceerd op 19 maart 2005OverheidAangemaakt door Leeuwarder Courant

West-Terschelling

Na 410 jaar verdwijnt de bemanning van de Brandaris op Terschelling.

De laatste tien vuurtorenwachters verhuizen volgend jaar naar een nieuw, hypermodern centrum bij de Zeevaartschool op Terschelling. Dit verwacht Jan Hoogland, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat in Noord-Nederland.

Hoogland loopt vooruit op een studie van Rijkswaterstaat die de komende week wordt gepresenteerd. Alle eilander vuurtorens krijgen infrarood-camera's die het Wad en de zeegaten in de gaten houden. De beelden worden naar het centrum op Terschelling gezonden. Vanuit daar zullen de verkeersleiders de scheepvaart begeleiden.

,,Met die nieuwe camera's kijk je dwars door de mist heen. Er zijn weinig mensen die ons geloven, maar je ziet meer dan onze mensen nu met het blote oog kunnen waarnemen. Het laatste wat wij willen, is de veiligheid verminderen'', zegt Hoogland. Hij verwacht dat het verkeerscentrum medio volgend jaar klaar is.

De vuurtoren van Schiermonnikoog is dan nog de enige bemande toren op het Wad. Ook daar komt een infrarood-camera. ,,Maar de verkeersleiders blijven voorlopig zitten. We gaan in ieder geval een jaar dubbel draaien'', zegt Hoogland. Na een evaluatie wordt besloten of ook dat baken onbemand wordt.

,,Ik kan me niet voorstellen dat ze de mensen eraf willen halen, dat meen ik uit de grond van mijn hart'', zegt burgemeester Bert Swart van Schiermonnikoog. ,,Een ongelooflijk onverantwoorde beslissing. Puur om veiligheidsredenen moet het menselijk oog blijven.''

Sinds de automatisering van de lichten en de opkomst van de elektronische navigatieapparatuur zijn wereldwijd de wakers uit de vuurtorens verdwenen. In Groot Brittannië en Duitsland worden bovendien steeds meer lichten gedoofd.

De lichten van de vuurtorens langs de Nederlandse Noordzeekust blijven vooralsnog branden, zegt Hoogland. ,,Ze gaan nu niet uit, maar zeg nooit nooit. Als alle scheepvaart aan de gps hangt, moet je je afvragen of de torens nog nut hebben. Of zelfs de betonning nog nut heeft. Sterker nog, het feit dat er dan nog tonnen liggen die het vaarwater bebakenen, is pure romantiek.''