Waddeneilanden wijzen monopolie op aanlegsteigers af
TERSCHELLING/VLIELAND
Het moet voor vrachtvervoerders gemakkelijker worden om goederen naar Terschelling en Vlieland te brengen. Tot nu toe is Rederij Doeksen de enige rederij die gebruik kan maken van mobiele aanlegsteigers. Maar de waddeneilanden lieten donderdag weten de mobiele aanlegsteigers voor het vrachtvervoer vrij te willen geven.
In een voorgenomen convenant krijgt Doeksen nog het monopolie op het gebruik van die steigers. De gemeenten gaan daar niet mee akkoord. Volgens het geplande convenant tussen Doeksen, de eilanden, de gemeente Harlingen en Rijkswaterstaat zou Doeksen tot 2023 permanent de beschikking over de aanlegsteigers moeten krijgen.
Beide eilanden hebben maar een steiger die permanent gebruikt kan worden. Dat komt, omdat de steigers aan het tij kunnen worden aangepast. Ondertekening van het convenant zou betekenen dat Doeksen verreweg de sterkste positie krijgt in het personen- en vrachtvervoer van en naar Terschelling en Vlieland.
De gemeenten willen dat Doeksen altijd voorrang krijgt bij het gebruik van de steigers. Als Doeksen de steigers echter niet gebruikt, moeten andere bedrijven ze voor vrachtvervoer kunnen gebruiken.