VVV-netwerk gaat op de schop

Gepubliceerd op 23 juli 2004RecreatieAangemaakt door ANP

LEERSUM

De VVV's moeten Nederland beter op de kaart zetten. Door de promotie van de circa 250 lokale kantoren onder te brengen in ongeveer twintig regionale bureaus voor toerisme hoopt de koepelorganisatie, stichting VVV Nederland, de toeristische voorlichtingsbureau's slagvaardiger te maken.

Voorzitter T. Geurts van VVV Nederland stelt dat de reorganisatie bepaald niet zonder slag of stoot gaat. "Voor watersporters zijn de Friese Meren en het watergebied in de Kop van Overijssel een geheel, maar de lokale VVV's zijn gewend elkaar te beconcurreren. Terwijl een watersporter op de Friese Meren vaak vanzelf in de Kop van Overijssel terechtkomt, dus kunnen ze beter hun promotie gezamenlijk doen."

De organisatie van recreatieondernemers Recron, Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en de Hiswa (de watersportsector) hebben de VVV's dit voorjaar gewaarschuwd effectiever om te springen met de circa 30 miljoen euro aan promotiegelden van de overheid en het bedrijfsleven. De organisaties hebben de toeristische voorlichtingsbureau's ook geadviseerd meer met elkaar samen te werken.

"Dat advies hebben we zeer ter harte genomen", aldus Geurts, die tevens directeur is van de commerciele boekingsorganisatie VVV-Vakanties Nederland. Na een lange periode van financiele problemen heeft de koepelorganisatie vorig jaar een doorstart

gemaakt. Tijdens een ledenvergadering was al besloten dat de organisatie op de schop moest.

De lokale VVV's moeten in 2005 al hun promotionele activiteiten en hun gelden overdragen aan de regionale bureaus voor toerisme. Doordat de plaatselijke kantoren blijven bestaan om informatie ter plekke te vergaren en te verstrekken, hoopt Geurts dat er geen ontslagen nodig zijn onder de circa 2300 VVV-werknemers in Nederland.

Alleen grotere steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen en Maastricht houden een status aparte. De rest van Nederland wordt ingedeeld in gebieden zoals de Waddeneilanden, de Friese Meren plus de Kop van Overijssel, Twente en Salland, Drenthe met zuidelijk Groningen, Zeeland met de Zuid-Hollandse eilanden en de Biesbosch, Flevoland en de Utrechtse Heuvelrug. Geurts: "Als enig drukmiddel hebben we het merk VVV. Wordt er niet meegewerkt, dan halen we in het uiterste geval het logo van de gevel." Tot nu toe zijn volgens de VVV-voorzitter verspreid over heel Nederland drie kantoren afgehaakt. "Tot onze spijt zit daar ook de vestiging van Delft bij, omdat ze daar de promotie in eigen hand willen houden."

Vooralsnog zijn alleen in Gelderland en Overijssel regionale toerismebureaus opgericht voor de Achterhoek, de Veluwe en het Rivierenland. "Verder worden in Drenthe, Utrecht, Limburg en Zeeland flink vorderingen geboekt."

De VVV-voorzitter verwacht nog wel moeilijkheden in bijvoorbeeld Brabant. Gebieden als de Veluwe, de Achterhoek en het Rivierengebied staan volgens de koepelorganistie, Recron, KHN en de Hiswa duidelijk op zichzelf. "Dat vinden de VVV's in Zuidwest-Brabant ook van hun regio, maar recreatief Nederland ziet Brabant toch als een geheel."