Verzet Kamer sluiting vuurtorens eilanden
Den Haag - 4-03-2004
Het voornemen van Rijkswaterstaat om vuurtorenwachters van de Waddeneilanden te halen, stuit op grote bezwaren bij een ruime meerderheid in de Tweede Kamer. VVD, PvdA, CDA en GroenLinks vinden het voor de veiligheid in het gebied niet verantwoord om een centrale post op de vaste wal of een van de eilanden over te houden.
VVD'er Janneke Snijder wil dat in ieder geval Terschelling en Schiermonnikoog over een bemande toren blijven beschikken. Het toezicht op de vaarroutes tussen de Noordzee en de havens van Harlingen en Lauwersoog kan volgens haar niet zonder het menselijk oog.
Rijkswaterstaat vertrouwt erop dat de techniek de functie van de mensen op de torens kan overnemen. Die overtuiging bestaat al een tijd en is deze week tot concept-advies aan de minister verheven. Na overleg in de regio neemt verkeersminister Karla Peijs in mei een besluit hoe het verder moet met de torens.
PvdA'er Diederik Samsom meent dat het snoeien in de vuurtorenbemanning vooral door bezuinigingen is ingegeven. ,,Maar als je bezuinigt, mag het niet ten koste gaan van de veiligheid. Ik heb enige ervaring op zee. Met apparaten kun je het menselijk toezicht echt niet vervangen.''
CDA'er Joop Atsma is daar eveneens van overtuigd. De fractie heeft de minister al eens gevraagd inzicht te geven in de kosten van de kustwacht. Daar is het nog niet van gekomen. ,,Wy bliuwe ynsetten op meardere bemanne fjoertuorren.''
Ineke van Gent (GroenLinks) reageert net als Snijder, Samsom en Atsma sceptisch. ,,We moeten dit serieus bekijken. Maar ze moeten wel met hele goede argumenten komen, willen we met deze bezuiniging instemmen.''
Volgens Snijder heeft de voorgestelde maatregel niets met bezuinigingen te maken. ,,Rijkswaterstaat wil dit er gewoon een keer doordrukken. Het is de vierde keer dat ze dit bij een nieuwe minister proberen.'' In al die gevallen keerde de Kamer zich tegen voornemens om het aantal vuurtorenwachters te beperken. Dat leidde ertoe dat de ministers hun plannen bijstelden. In de loop der jaren is echter wel de bemanning op Vlieland en Texel en 's nachts op Ameland verdwenen.