TESO oefent virtueel met nieuwe veerboot

Gepubliceerd op 6 december 2004Verkeer en VervoerAangemaakt door InterWad (gelezen in de Texelse Courant)

Storm, wind, mist, nacht of gewoon prachtig weer op een heldere dag. Het is allemaal mogelijk op de nieuwe vaarsimulator die TESO in Oudeschild in gebruik heeft genomen. De kapiteins en stuurlieden van de veerdienst worden er de komende maanden klaargestoomd voor de komst van de nieuwe Dokter Wagemaker.

Aan realiteit geen gebrek op de nagebootste brug in de ruimte die TESO bij aannemersbedrijf Tatenhove heeft gehuurd. Zoveel mogelijk apparatuur die straks in de echte stuurhuizen van de boot komt te staan, is er nagebouwd en op drie grote naast elkaar staande beeldschermen zien de kapiteins en stuurlieden virtueel wat er ‘buiten’ gebeurt. De omstandigheden en het ‘buiten’ worden gecreëerd op computers die een eindje verderop in de ruimte staan. Varen in dikke mist, varen met prachtig weer of varen in een storm. Het kan allemaal ter plekke worden geregeld. ‘Alle gegevens die beschikbaar waren, hebben we ingevoerd in het programma om alles zo natuurgetrouw mogelijk na te bootsen’, vertelt Jan Bloem die de komende maanden de trainingen begeleidt.

En dat trainen is nodig voor de stuurlieden en de kapiteins. De Dokter Wagemaker wordt straks bestuurd met één joystick en niet meer met twee zoals nu het geval is op de Schulpengat en de Molengat. Ook moeten ze vertrouwd raken met de nieuwe roerpropellors die het huidige Voith Schneidersysteem met de ronddraaiende schoepen vervangen. Het is wennen, vertellen kapiteins Dirk Kooiman en Alfred Schaatsenberg die de afgelopen weken op de vaarsimulator hebben geoefend. ‘Je moet opnieuw leren varen. Net als met autorijden moeten bepaalde handelingen een automatisme worden waar je niet meer bij na hoeft te denken.’ De vaartrainingen wordt begeleid door Kooiman, omdat hij de langst dienende kapitein van TESO is. Begin volgend jaar starten de zes kapiteins met het trainen van de stuurlieden uit hun eigen vaarploeg. Per persoon zijn zeventig vaaruren ingepland, zodat er een scala aan omstandigheden aan de orde kan komen. Omgerekend betekent dat dat er vóór de komst al minimaal 1260 uur met de Dokter Wagemaker wordt ‘gevaren’.