Rederij klaagt bij NMa over gebruik aanlegsteiger
HARLINGEN
Rederij Wadden Transport dient een klacht in bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over de monopoliepositie van Rederij Doeksen. Dat heeft advocaat T. Pasma van Rederij Wadden Transport woensdag gezegd.
De klagende rederij wil voor het vervoer van goederen van en naar Terschelling en Vlieland de mobiele aanlegsteigers op de eilanden en in Harlingen gebruiken. Rijkswaterstaat, Rederij Doeksen en drie gemeenten tekenen binnenkort een contract waardoor Doeksen tot 2023 als enige partij van de mobiele aanlegsteigers gebruik mag maken. Volgens advocaat Pasma is dat in strijd met onder meer Brusselse wetgeving.
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil de rederijen Doeksen en Wagenborg als monopolisten de veerdiensten op de wadden laten onderhouden. Volgens Pasma is dat wat betreft personenvervoer geen probleem, maar goederenvervoer zou vrij moeten zijn. Omdat de voorgenomen consessie van de minister inhoudt dat alleen Doeksen en Wagenborg de mobiele aanlegsteigers mogen gebruiken, wordt Wadden Transport uit de markt gedrukt.
De mobiele aanlegsteigers kunnen in hoogte worden aangepast aan de hoogte van het water in de Waddenzee. Daardoor kan altijd worden afgemeerd. Wadden Transport is nu afhankelijk van vaste steigers waar in verband met het tij slechts een half uur los- en laadtijd is.