Friesland jaar zonder promotie

Gepubliceerd op 5 maart 2004RecreatieAangemaakt door InterWad (gelezen in de Leeuwarder Courant)

Leeuwarden 29-01-04

Friesland zit straks een jaar zonder provinciaal promotiebureau. Schade heeft de toeristische sector waarschijnlijk niet geleden, maar de brancheorganisaties hopen dat het nieuwe bureau Fryslân Marketing in april voortvarend aan de slag gaat.

LEEUWARDEN

Midden in het zomerseizoen ging het Noord- Nederlands Bureau voor Toerisme vorig jaar failliet en dit kwam op een ongelegen moment. Komend voorjaar presenteert het nieuwe bureau Fryslân Marketing zich. Friesland heeft dan een klein jaar zonder een provinciaal promotiebureau gezeten.

De toeristische sector in Friesland schijnt dit niet zo erg te vinden. De betrokken organisaties denken dat de toerist Friesland nog steeds weet te vinden en het imago van de provincie kan wel tegen een stootje. Maar cijfers over het toeristenseizoen 2003 zijn er nog niet.

Johan Kasper van de CHN (Christelijke Hogeschool Noord- Nederland) kan zich niet voorstellen dat mensen ineens zijn vergeten dat Friesland een aantrekkelijk gebied is. De consultant doet geregeld onderzoek naar het Friese toerisme. "De provincie heeft een goed imago. Bovendien komen de mensen vaak terug, ze kennen de weg wel." Hij slaat hiermee de spijker op z’n kop, vinden de brancheorganisaties Recron, Hiswa en de Federatie Friese VVV's.

Het faillissement was geen olievlek die zich langzaam uitbreidde, stelt voorzitter Jos van Amersvoort van Hiswa- Noord. De afhandeling van de schade van toeristen die bij de NNBT al een vakantie hadden geboekt, is volgens hem met voortvarendheid aangepakt. "Als hiervoor geen goede regeling was getroffen, was de sof groter geweest. Dan was bij deze mensen een vervelende herinnering aan Friesland achtergebleven." De promotie van de provincie heeft natuurlijk niet helemaal stilgelegen. Driehonderd Friese recreatiebedrijven sloten zich aan bij Albert Hendriks van promotiebureau Friesland-Holland uit Wolvega. Hendriks stond onlangs met een grote stand op de Vakantiebeurs in Utrecht.

De Friese VVV's, die zich hebben verenigd in een federatie, timmeren ook flink aan de weg. Ze presenteren zich met de leus 'Fryslân ons eigen buitenland' op beurzen. Ook komt dit jaar de Frieslandgids, voorheen uitgegeven door het NNBT, voor rekening van de VVV's. Maar de brancheorganisaties vinden toch dat de gezamenlijke promotie van Friesland snel weer opgepakt moet worden. "Samen zijn we beter in staat om het product Friesland te verkopen", stelt Van Amersvoort van Hiswa-Noord. "Het risico dat je een onderdeel vergeet, wordt zo ook kleiner", aldus Kasper van het CHN.

Of de val van het NNBT nog gevolgen heeft voor het komende seizoen is niet te voorspellen maar een goede zomer maakt veel goed.