Eerste generatie bruine-vlootschepen veelal verkocht als woonboot:
Harlingen
Scheepsmakelaar en werfbazen voorspellen dat een kwart van de vloot van 450 zeilschepen die op charterbasis passagiers vervoeren op de Waddenzee en het IJsselmeer, binnen enkele jaren uit de vaart is. De charterschippers zelf lijken het daar mee eens te zijn. Een groot deel van de authentieke ‘Bruine Vloot’ wordt, om plaats te maken voor modernere schepen, verkocht als woonboot.
Een groot deel van de eerste generatie charterzeilschepen is, volgens L. Tichelaar van jacht- en scheepsbouwwerf Friesland in Harlingen, niet meer geschikt voor groepenvervoer omdat ze niet meer kunnen voldoen aan de eisen van overheid en passagiers ten aanzien van veiligheid en luxe.
De "bruine zeilvaart" ontstond ca. twintig jaar geleden, toen een aantal schippers van oude vrachtschepen met passagiers gingen varen, waarna de branche uitgroeide naar een vloot van een kleine vijfhonderd zeil- en motorschepen. Deze schepen zijn nu nog goed te verkopen als woonboot.
Tekort<
Het probleem bij sanering is dat veel, vooral jonge schippers, niet het vermogen hebben om te investeren in een nieuw schip. Volgens scheepsmakelaar Van Os uit Enkhuizen zal een groot deel van deze schippers noodgedwongen moeten stoppen, zo zei hij onlangs in het weekblad Schuttevaer. A. Bakker van rederij Vooruit in IJlst denkt niet dat het zover komt omdat de branche wel onder druk staat, maar nog steeds groeit. Hij denkt wel dat het verstandig is voor schippers om te gaan samenwerken en zich aan te sluiten bij een boekingskantoor.