Francine Giskes, burgemeester van Texel

Webredacteur Jelle Rijpma maakt een ronde langs de velden in het Waddengebied. Hij interviewt vertegenwoordigers van een bonte verzameling aan waddengerelateerde initiatieven en organisaties. Deze lopen uiteen van adviseurs, wetenschappers en bestuurders tot kunstenaars havenbazen of vissers. Dit resulteert in korte weergaven van uiterst diverse en soms verrassende ontmoetingen.

Als zeventiende in de reeks: Francine Giskes, burgemeester van Texel

Datum: 28 januari 2015

Francine Giskes, burgemeester van Texel

De vriendelijke mevrouw achter het loket aan de Helderse veerhaven stelt mij niet gerust. “Helaas, er is hier geen pinautomaat.” Zonder contant geld op zak reken ik pinnend het bootkaartje af. Intussen leg ik uit dat ik aan de overkant de bus wil pakken naar het gemeentehuis in Den Burg. “Ik kan u dus niet aan contant geld helpen. Wel kan ik u vast melden dat u op het onderdek tijdens de overtocht al plaats moet nemen in de bus”, legt de mevrouw behulpzaam uit. “Die rijdt direct de boot af”. Wachtend op de boot diep ik – mazzel - uit diverse broek- en jaszakken de benodigde drie euro’s aan kleingeld op.

Een half uurtje later is het Marsdiep bedwongen en zit ik na een vlot busreisje aan de koffie bij Francine Giskes, de burgemeester van het eiland. “Best wel goed dat een loketmedewerker dat zo netjes doorgeeft”, zegt ze. “Het bus-op-de-boot-systeem is net nieuw. Deze reguliere buslijn rijdt tussen het station van Den Helder en De Koog. Naast een beperkt aantal vaste lijnen hebben we nu een eigen variant op het belbus-systeem, de Texelhopper,  met enorm veel haltes over het hele eiland. Zo wordt ook het oostelijk deel van eiland beter ontsloten, want ook daar is veel te beleven. Wat natuur betreft, maar er is ook een schat aan cultuurhistorie.”

Het gesprek landt direct op het onderwerp toerisme. “Dat is hier de belangrijkste pijler”, gaat ze verder. “De sector levert 80 % van de werkgelegenheid op. Een wezenlijk onderdeel is de veerdienst. Dat is toch de levensader, de navelstreng. De TESO, in eigendom van Texelaars, heeft de dingen goed voor elkaar. Ze gebruiken de modernste, duurzame installaties, en ook procedureel zijn de zaken op orde. Zo is onlangs een noodaanlandingsplek aangelegd aan de Helderse zijde en werken we nu aan zo’n voorziening op Texel.”

“Of er plek is voor meer toeristen? De verblijfscapaciteit ligt op zo’n 45.000 bedden. Wat ons betreft is dat de bovengrens, meer mensen moet je niet willen hebben. Maar ja, dat geldt alleen voor het hoogseizoen. Die bedden zijn er het hele jaar. Het streven is dan ook om het seizoen te verbreden. Je kunt dan denken aan festivals en evenementen. Bij alles geldt: Het moet niet in zijn eigen staart bijten.”

De werelderfgoedstatus komt ter sprake. “Die status is terecht en kan goed gebruikt worden voor de promotie van de kustregio en de eilanden, al is de Waddenzee een lastig erfgoed. Zet een toerist op de Waddendijk en hij denkt: is dit het? Mensen moeten meer begrip en kennis krijgen waar het om draait. Daar zijn best mogelijkheden voor. Educatie is van groot belang, en wat mij betreft richt je dat ook op kinderen. Ecomare is hierin heel goed bezig. Eigenlijk moet de educatie al beginnen op de boot. Bij het ontwerp van de nieuwe boot wordt dit nu al meegenomen.”

Een intermezzo over investeringen vormt een laatste bruggetje naar het Waddenfonds. “Je merkt dat economische projecten wat achterblijven ten opzichte van de ecologie. Wij blijven aandacht vragen voor ‘de grotere gebaren’, investeringen die op termijn zichtbaar blijven. Momenteel wordt nagedacht over de uitkoop van de garnalenvissers. Het is een gevecht voor die mensen om het hoofd boven water te houden. Er is een voortdurende strijd met de natuurbeschermers. Soms denk ik wel eens: veroorzaakt een storm soms niet meer schade aan de bodem dan de garnalenvissers? Maar goed, met een goede regeling is die uitkoop misschien mogelijk. Ik zou zeggen: investeer in duurzaamheid. Nee, eigenlijk is schoonheid een beter woord. Investeer in schoonheid. Dát is hier echt. En dat kun je marketen.”

www.texel.nl 

U kunt op dit interview reageren. Reacties worden gescreend op taalgebruik voordat ze gepubliceerd worden.